Slaapproblemen inzicht krijgen....

testen, spammen..van alles en nog wat.
RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!

Slaapproblemen inzicht krijgen....

door malikah » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:00 pm

Salaam Aleykoum
Wie heeft dat tegenwoordig niet of niet gehad?
Moeilijk kunnen inslapen moeilijk kunnen doorslapen en/of vroeg wakker worden.

Hier een paar stukjes uit de ontspanningscursus.

Slaapproblemen komen veel voor.
De meeste mensen hebben wel ervaring met de effecten van licht slaaptekort.ieder mens slaapt weleens een nacht wat minder dan normaal.
Dit kan gebeuren door stress bijvoorbeeld voor een moeilijk examen of een drukke werkweek.
In het algemeen zijn de effecten van een licht slaaptekort dus gering te noemen,langer slaaptekort heeft echter meer effecten op de mens.
Niet ieder mens heeft 8 uur slaap nodig,dit kan meer of minder zijn.
Slapeloosheid betekend niet dat je helemaal niet kunt slapen,maar dat je bijvoorbeeld problemen hebt als moeilijk inslapen,snachts af en toe wakker worden,en niet meer kunnen inslapen en vroeg wakker zijn

Type slaapproblemen:
1 inslaapproblemen.
2 Doorslaapproblemen.
3 Te vroeg wakker worden

Kun jij aangeven wat jou type slaapproblemen zijn?
Hoelang heb je deze slaapproblemen al?

Bij chronische slaapproblemen,slaapproblemen die langer dan drie weken aanhouden,spelen verscheidene factoren een rol.
Naast verkeerde slaapgewoonten en de invloed van leeftijd kunnen ook lichamelijke en psygische problemen een oorzaak zijn.
Ook kan je vaak spreken van een combinatie van oorzaken waardoor iemand chronische slaapproblemen heeft.
Het grootste probleem bij het niet kunnen slapen is meestal dat men te gespannen is.
Men ziet als een berg op tegen het naar bed gaan en maakt zich bij voorbaat al druk dat er niets van slapen terecht komt.
veelal onthouden mensen alleen de momenten van wakker zijn,waardoor het gevoel kan ontstaan helemaal niet te hebben geslapen.

Oorzaken van slaapproblemen:
Verstoord slaapritme
Gezondheidsproblemen
Emotionele problemen.
Omgevingsfactoren
Andere oorzaken.

Verstoord slaapritme:
Bij een verstoord slaapritme kunnen verschillende oorzaken een rol spelen.Kleine ritme verschuivingen zoals het omschakelen van winter na zomertijd leveren meestal niet zoveel problemen op.
Maar forse ritme verschuivingen zoals bij wisselende ploegendiensten doen een aanslag op het lichaam.
Het lichaam krijgt niet genoeg tijd om zich aan te passen waardoor de stofwisseling in de war raakt en men korter en dieper gaat slapen.
Ook komt het voor dat mensen veel uitslapen of overdag hun slaap proberen in te halen met dutjes.Men gaat naar bed wanneer men nog niet moe is,met het gevoel te moeten slapen omdat men anders niet genoeg slaapuren worden gerealiseerd.

Gezondsheidsproblemen:
Rugklachten
Pijnlijke gewrichten
Ademhalingsproblemen.

Emotionele problemen:
Gevoelens van depressiviteit
Verdriet
Onzekerheid en nerveusiteit
Piekeren.

Piekeren betekend:Het hebben van allerlei gedachten die je steeds weer overdenkt.Er zijn veel gedachten die je uit je slaap proberen te houden.
-Wat je allemaal nog moet doen.
-Hoe je bepaalde zaken aan kunt pakken.
-Het feit dat je ergends tegenop ziet.
-Zorgen voor de gezindsleden.
-Dat er iets zou kunnen gebeuren.

Gebeurtenissen die een grote inpact op het leven hebben zorgen voor stress en stress is 1 van de grootste oorzaken van slaapproblemen.

Omgevingsfactoren(door invloeden van buitenaf)

Zo kan een te warme of te koude slaapkamer het inslapen belemmeren.
Licht en lawaai kunnen mensen uit hun slaap houden.een te liche kamer kan maken dat men heel vroeg wakker wordt
Een bed kan niet goed zijn waardoor een persoon niet ontspannen ligt,en tenslotte is het belangrijk dat je slaapkamer prettig en veilig aanvoelt.

Andere oorzaken:

Leef gewoonten die het slapen negatief kunnen beinvloeden zijn zware maaltijden voor het slapen,meer dan 3 koppen koffie drinken,roken en weinig lichaamsbeweging.

Opdracht 2:
Herken je 1 of meerdere oorzaken,welke oorzaken liggen ten grondslag aan jouw slaapproblemen???
...............................................................................................................................

Wanneer je vaak last hebt van slapeloosheid dan wordt het slechte slapen iets waaraan je gewend raakt.Je weet dat je slecht slaapt en je verwacht ook dat je slecht slaapt.
Je raakt eraan gewend.
Zoals je ook aan andere dingen in je leven went,wordt ook het probleem met slapen een patroon in je leven.
Het gaat erbij horen,je gaat er rekening mee houden.
het is dus van belang om dit patroon te doorbreken.Vandaar dat het voor jou ook belangrijk is om te weten waardoor het komt dat je slaapproblemen hebt en waardoor ze in stand worden gehouden.

Opdracht 3:
Geef hieronder aan wat je zoal doet wanneer je niet kunt slapen.
..........................................................................................................................

Als ik de rest heb over getypt 1 deze dagen zal ik het hier ook plaatsen inshaAllah.
Bron:http://groups.msn.com/zegneetegengeweld/at.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=2414&LastModified=4675654270855844425&all_topics=0

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Slaapproblemen inzicht krijgen....

door Adeeva » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:09 pm

En hoe zit het met teveel slapen?
Ik zie dat ook als een slaapprobleem.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Oem Q.®
Super Poster!
Super Poster!

door Oem Q.® » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:10 pm

Girly schreef:En hoe zit het met teveel slapen?
Ik zie dat ook als een slaapprobleem.

¨
Haha, jij bent gek! Ik slaap weleens te veel, mij hoor je niet klagen hoor:P
إِتَبِعُ ولا تَبْتَدِع

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:13 pm

Nou soms slaap ik echt veel! 10uur of meer... Ik kan dan gewoon niet opstaan, en ik vind dat echt vervelend, zo een slaapkop..
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Oem Q.®
Super Poster!
Super Poster!

door Oem Q.® » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:16 pm

Girly schreef:Nou soms slaap ik echt veel! 10uur of meer... Ik kan dan gewoon niet opstaan, en ik vind dat echt vervelend, zo een slaapkop..

Wat dacht je van mij? Ik moet minimaal 12 uur slapen anders functioneer ik niet normaal. Maar dat komt ook omdat ik 2 volle jaren thuis gezeten heb,maar heb het nog steeds. Ik slaap zeker wel 12 uur als ik vrij ben, de dagen dat ik niet vrij ben, ach ja, dan baal ik enorm dat ik op moet staan en ben dan ook erg chagrijnig
Laatst bijgewerkt door Oem Q.® op vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 8:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
إِتَبِعُ ولا تَبْتَدِع

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!

door malikah » zo _30-_dec-_2007ah, 30-12-2007ad, 5:36 pm

Salaam Aleykoum
Daar word verder niet over gesproken
Je mag wel meer slapen als je echt vermoeid bent of zoek bent verder dien je goed en gezond te eten en een middagslaap te houden zodat je snachts kan opblijven voor het nachtgebed of op kan staan voor het nachtgebed.

Als je de koraan en de soenna volgt dan zal je niet teveel slapen omdat je snachts bid of de koraan reciteerd enz
Een moslima/moslim behoord niet teveel slapen ook het nuttigen van teveel voedsel en teveel drinken daar zal je juist teveel door kunnen gaan slapen.

Je moet alles in evenwicht hebben en houden inshaAllah eten drinken tijd maken voor je man/vrouw voor je familie kids enz

Het is een training maar niet onmogelijk.

Mensen hoe kunnen jullie teveel slapen?als jullie weten dat er een hel is?
Moge Allah ons daarvoor behoeden.
Slaap niet voordat je al je gebeden verricht hebt.
De shahabas vroeger baden veel en huilden subhanaAllah en wij gewone moslims wat moeten wij dan wel niet doen????Juist niet teveel slapen
Als hun al veel baden snachts en huilden en soms een hele nacht 1 enkele ayah reciteerden en huilend de koraan reciteerden
en wij subhanaAllah onze ogen blijven snachts droog en wij blijven achter onze pcs zitten en gaan moe het bed in?
wij eten veel te veel wij eten de 10 magen vol zodat we achteloos worden met onze gebeden en zodat we snachts niet kunnen opstaan om te bidden.....

Ya Rab help ons om vroom en om de dagen en nachten goed door te brengen.

Een heel mooi boek en leerzaam boek is een boekje wat slechts 6 euro kost
En zij sliepen weinig tijdens de nacht......dat boek moet je in huis hebben.

Koop het boek en lees het boek en probeer meer goede werken te doen.
http://www.islamproducten.nl

Moge Allah ons vergeven

Wa Aleykoum Salaam

RANDOM_AVATAR
1anonymous
Super Poster!
Super Poster!

door 1anonymous » vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 3:21 pm

Asalaamoe aleykoum,

Zelf heb ik echt een probleem op dit gebied. Ik heb net een afspraak gemaakt bij de dokter betreft dit probleem. Ik probeer er aan te werken maar mischien nog niet te hard omdat ik zwak ben en heel moe als ik het probeer waardoor ik toch weer ga slapen. Ik ben gewoon zo moe, en slaap teveel, en dan nog heel moe ben de hele dag. Dit is al maanden zo en kan me niet meer herinerren wanneer dit probleem zich voor het eerst de kop op stak.

Savonds probeer ik nu rond 12 uur te gaan slapen maar vaak lig ik dan te draaien en kom niet in slaap. Meestal slaap ik dan rond 3 uur pas. Rond de fadjr word ik wakker, Alhamdoelilah, en wil gelijk weer slapen waarna ik meestal mij verslaap voor dhor. Ik slaap dan door de wekker heen of druk het weg in me slaap. Gemiddeld slaap ik wel 10 a 11 a 12 uur. Ik merk dat mijn dagelijkse leven eronder lijdt.

Zelf denk ik dat het te maken heeft met een dergelijke depressie. Je bent als het ware levensmoe, omdat er zo weinig dingen gebeurt in je dagelijkse leven, behalve de steeds weer opnieuw kerende klusjes, in het huishouden, maar eigenlijk hebben die ook niet veel zin. Slapen is ook heel fijn, je rust dan en je denkt en doet helemaal niets. Ik ben echt een mens die draait op andermans zijn behoeftes. Ik heb mensen om me heen nodig waardoor ik meer ga leven. Daarom denk ik dat dit pas beter zal worden wanneer ik getrouwd zal zijn en kinderen heb, het is voor mij net als brandstof. Dan heeft het gewoon allemaal veel meer zin. Denk ik zo...

Maar in iedergval, ik las dus dat het zelfs levensgevaarlijk is om te weinig of te veel te slapen, en dat het dus 110% de kans op overlijden verhoogd. Maar persoonlijk geloof ik dat niet zo.

RANDOM_AVATAR
ice cube
PERMANENTE BAN!

door ice cube » vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 3:33 pm

een vriend van mij heeft een slaap-ziekte.

RANDOM_AVATAR
Emre_Guraba
PERMANENTE BAN!

door Emre_Guraba » vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 6:47 pm

Ik heb zwaar slaap problemen : $

ik moet altijd opblijven tot 01:00 minstens . Als ik om 23:00 probeer te slapen dan val ik meestal rond 03:00 in slaap

Vorige week had ik dat.
Ik sliep om 23:30 en ik viel in slaap ongeveer 4:00

Meestal duurt het 1 uur tot ik inslaap val

Edit: Als ik voor fadjr opsta kan ik niet meer verder slapen ( Meestal )
Andere nick : E.S.E Abu Omar

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 7:59 pm

Voor alle mensen die teveel slapen en er niet vanaf komen en voor mensen die niet in slaap kunnen vallen, geloof me ga na al Fajr niet meer terugslapen maar blijf wakker en begin je dag. Na ongeveer 2 weken ben je eraan gewend, en in de avond ben je rond al Ishaa op een gezonde manier moe. En slaap je lekker. Als je geen verplichtingen hebt overdag zoals werk of school, neem dan een lekker middagdutje (qayloola) van een half uurtje tot maximaal één uur voor al 'asr NIET erna !1, je praktiseert de sunnah en je voelt je erna kiplekker.
Probeer te leven met de gebedstijden mee, ookal lukt dat natuurlijk niet altijd in dit land. Dat betekent dus met al fajr opstaan en wakker blijven, middagslaapje ergens tussen Duhr en 'Asr, eten na al Maghrib. Slapen na al Ishaa.

Moge Allaah het voor jullie makkelijk maken...

RANDOM_AVATAR
Maryema
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Maryema » vr _4-_jan-_2008ah, 4-1-2008ad, 8:58 pm

Al Atharee schreef: Als je geen verplichtingen hebt overdag zoals werk of school, neem dan een lekker middagdutje (qayloola)

Van middagdutjes wordt je zo (dizzy)
Bovendien is het inderdaad zo dat je verplichtingen overdag het niet toelaten. Of je moet emigreren naar één van de siesta-landen! :clown:
Voor Allah is degene onder jullie die het woord verbergt gelijk aan degene die het hardop uitspreekt. En hij die verbergt in de nacht is gelijk aan wie overdag bekendmaakt. Qur' an 13: 10

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » za _5-_jan-_2008ah, 5-1-2008ad, 1:29 pm

Dat ligt eraan wanneer je dat middagdutje doet en hoe laat, na al 'Asr middagdutje doen maakt je alleen maar moeier. doet het iets voor duhr of net erna en niet langer dan een half uurtje tot 45 min. En echt niet langer dan een uur, dat is eigenlijk al te lang.

RANDOM_AVATAR
1anonymous
Super Poster!
Super Poster!

door 1anonymous » za _5-_jan-_2008ah, 5-1-2008ad, 1:40 pm

Al Atharee schreef:Voor alle mensen die teveel slapen en er niet vanaf komen en voor mensen die niet in slaap kunnen vallen, geloof me ga na al Fajr niet meer terugslapen maar blijf wakker en begin je dag. Na ongeveer 2 weken ben je eraan gewend, en in de avond ben je rond al Ishaa op een gezonde manier moe. En slaap je lekker. Als je geen verplichtingen hebt overdag zoals werk of school, neem dan een lekker middagdutje (qayloola) van een half uurtje tot maximaal één uur voor al 'asr NIET erna !1, je praktiseert de sunnah en je voelt je erna kiplekker.
Probeer te leven met de gebedstijden mee, ookal lukt dat natuurlijk niet altijd in dit land. Dat betekent dus met al fajr opstaan en wakker blijven, middagslaapje ergens tussen Duhr en 'Asr, eten na al Maghrib. Slapen na al Ishaa.

Ameen,

Asalaamoe aleykoum,

Het klinkt allemaal heel mooi, ik wil dit ook echt proberen, InshaAllah. En inderdaad, helaas dat we hier in dit land ook niet echt met de gebedstijden mee kunnen leven. DjazakAllaoe ghairan voo je mooie schematje.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » za _5-_jan-_2008ah, 5-1-2008ad, 3:47 pm

Al Atharee schreef:Voor alle mensen die teveel slapen en er niet vanaf komen en voor mensen die niet in slaap kunnen vallen, geloof me ga na al Fajr niet meer terugslapen maar blijf wakker en begin je dag. Na ongeveer 2 weken ben je eraan gewend, en in de avond ben je rond al Ishaa op een gezonde manier moe. En slaap je lekker. Als je geen verplichtingen hebt overdag zoals werk of school, neem dan een lekker middagdutje (qayloola) van een half uurtje tot maximaal één uur voor al 'asr NIET erna !1, je praktiseert de sunnah en je voelt je erna kiplekker.

Dit klinkt heel mooi! Ik weet niet of het gaat werken voor mij, maar insha Allah..

RANDOM_AVATAR
1anonymous
Super Poster!
Super Poster!

door 1anonymous » za _5-_jan-_2008ah, 5-1-2008ad, 4:11 pm

*Hind* schreef:

Dit klinkt heel mooi! Ik weet niet of het gaat werken voor mij, maar insha Allah..

S'ochtens al beginnen met sterke expresso!? :p Maar inderdaad zoals hij al zei, na een poosje ben je er inprincipe al aan gewend. Het is een kwestie van volhouden en niet weer terugvallen in het oude patroon. Je moet heel sterk zijn om het op te bouwen en daarin wil je een sucsesvol ritme opbouwen en behouden. Voor de mensen met werk en een gezin lijkt mij dat makkelijker dan voor degene die alleen zijn.

RANDOM_AVATAR
Oem Hudayfa
Super Poster!
Super Poster!

door Oem Hudayfa » zo _6-_jan-_2008ah, 6-1-2008ad, 1:47 am

Emre_Guraba schreef:Ik heb zwaar slaap problemen : $

ik moet altijd opblijven tot 01:00 minstens . Als ik om 23:00 probeer te slapen dan val ik meestal rond 03:00 in slaap

Vorige week had ik dat.
Ik sliep om 23:30 en ik viel in slaap ongeveer 4:00

Meestal duurt het 1 uur tot ik inslaap val

Dit heb ik ook. De laatste tijd steeds meer.
Eerst viel ik gelijk in slaap, maar nu lukt dat niet meer. Ben zeker wel een half uur of langer wakker voor ik kan slapen.
Eergister ging ik om 01:00 uur naar bed & viel om 4 uur in slaap & moest om half 6 weer op. :?
Toen ik terug kwam van werk (16:30), ben ik wel gelijk in slaap gevallen tot 9 uur. En natuurlijk kon ik daarna weer niet slapen & bleef ik een paar uurtjes wakker.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » zo _6-_jan-_2008ah, 6-1-2008ad, 10:34 am

Ik slaap dus ook alweer maanden slecht. Niet in kunnen slapen en niet door kunnen slapen. Wel gebruikelijk bij een depressie, maar erg vervelend.
Maar ik ga wel echt de tips van Al Atharee proberen. Je krijgt zo ook regelmaat in je slaappatroon en dat is echt heel belangrijk om goed te kunnen slapen.

no avatar
E.S.E Abu Omar

door E.S.E Abu Omar » zo _6-_jan-_2008ah, 6-1-2008ad, 1:12 pm

*Hind* schreef:Ik slaap dus ook alweer maanden slecht. Niet in kunnen slapen en niet door kunnen slapen. Wel gebruikelijk bij een depressie, maar erg vervelend.
Maar ik ga wel echt de tips van Al Atharee proberen. Je krijgt zo ook regelmaat in je slaappatroon en dat is echt heel belangrijk om goed te kunnen slapen.

Dat zijn geen tips van al atharee , dat is Soennah

BarakAllahoe fiek Al atharee

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!

door malikah » zo _6-_jan-_2008ah, 6-1-2008ad, 4:49 pm

Al Atharee schreef:Dat ligt eraan wanneer je dat middagdutje doet en hoe laat, na al 'Asr middagdutje doen maakt je alleen maar moeier. doet het iets voor duhr of net erna en niet langer dan een half uurtje tot 45 min. En echt niet langer dan een uur, dat is eigenlijk al te lang.

Salaam Aleykoum
Een kleine diepe slaap is al goed als je opstaat zal je savonds langer door kunnen gaan.

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!

door malikah » zo _6-_jan-_2008ah, 6-1-2008ad, 4:53 pm

Salaam Aleykoum
Goede adviezen agie.
Alleen kan je beter na het ochtendgebed in de zomer weer gaan slapen als het gebed rond 3 4 5 uur snachts is anders krijg je wel erg slaaptekort.
En gezonde voeding is ook erg belangrijk,beweging is ook erg belangrijk.

Morgen inshaAllah schrijf ik het laatste deel op.
Wa Aleykoum Salaam

Volgende

Keer terug naar Lekker spammen