Overlijden niet Moslim.

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

Overlijden niet Moslim.

door Lieve » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:15 pm

Salaam alaikoem.

Mijn oma ligt slecht, kan ik dua voor haar doen of is er iets anders dat ik kan doen.. Nu of na haar overlijden?

En gaan goede mensen die niet Moslim zijn automatisch naar de hel?

RANDOM_AVATAR
Abu Hamza
Super Poster!
Super Poster!

Re: Overlijden niet Moslim.

door Abu Hamza » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:26 pm

mag ik je vragen wat je verstaat onder goede mensen ?

mensen die hun hele leven Allah swt hebben ontkent?en zijn regels niet hebben geaccepteerd en gevolgd ?

mar ik wens jullie veel sterkte , er overlijden laatste tijd veel mensen in onze naaste omgeving. wees op tijd voorbereid op de dood ( advies aan ons allemaal inshallah )
Laatst bijgewerkt door Abu Hamza op vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
Shuhada
Pro Ontdekker !!

door Shuhada » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:35 pm

Beste Lieve,

InshAllah zal je oma genezen en krijgt ze nog de kans om het rechte pad te volgen. Je kunt tuurlijk altijd vragen om leiding voor haar.

Wat betreft goede mensen. Er zijn mensen die veel goede dingen hebben gedaan in het leven maar niet omwille van Allah. Dus je moet bedenken dat zij daarvoor beloond worden op de wereld. Zij heeft in princiepen dus niets gedaan voor het hiernamaals.. Dus of ze dan daar nog iets terug voor kan verwachten.

Allah is Barmhartig vergeet dat niet zuster, vraag voor leiding van je oma inshAllah

:roos:
"Çok söz yalansız, çok mal haramsız olmaz"

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:55 pm

Abu Hamza schreef:mag ik je vragen wat je verstaat onder goede mensen ?

mensen die hun hele leven Allah swt hebben ontkent?en zijn regels niet hebben geaccepteerd en gevolgd ?

mar ik wens jullie veel sterkte , er overlijden laatste tijd veel mensen in onze naaste omgeving. wees op tijd voorbereid op de dood ( advies aan ons allemaal inshallah )

Dat mag je vragen, maar ik heb geen zin om daar op te antwoorden.

Dank je wel.

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 1:58 pm

Shuhada schreef:Beste Lieve,

InshAllah zal je oma genezen en krijgt ze nog de kans om het rechte pad te volgen. Je kunt tuurlijk altijd vragen om leiding voor haar.

Wat betreft goede mensen. Er zijn mensen die veel goede dingen hebben gedaan in het leven maar niet omwille van Allah. Dus je moet bedenken dat zij daarvoor beloond worden op de wereld. Zij heeft in princiepen dus niets gedaan voor het hiernamaals.. Dus of ze dan daar nog iets terug voor kan verwachten.

Allah is Barmhartig vergeet dat niet zuster, vraag voor leiding van je oma inshAllah

Insh'Allah. Klopt, maar toch wel voor zijn schepselen? Mijn oma heeft gewerkt in Afrika, gezorgd voor doodzieke kinderen en arme mensen. Krijgen zij daar dan geen beloning voor?

Maar mag ik dus een dua doen voor haar? Bedankt voor je berichtje. :roos:

RANDOM_AVATAR
Shuhada
Pro Ontdekker !!

door Shuhada » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:02 pm

Lieve schreef:Insh'Allah. Klopt, maar toch wel voor zijn schepselen? Mijn oma heeft gewerkt in Afrika, gezorgd voor doodzieke kinderen en arme mensen. Krijgen zij daar dan geen beloning voor?

Lieve, wat is de reden van jou bestaan? Als jij dat ontkent dan mag je zo veel goede dingen gedaan hebben maar dan ben je wel heel je leven ongehoorzaam geweest aan je Schepper. En dat maakt je al heel snel veel minder goed. Uiteraard kan ik hier geen oordeel over geven inshAllah kan iemand iets nuttigs posten met daleel waar je meer aan hebt.
"Çok söz yalansız, çok mal haramsız olmaz"

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:03 pm

Shuhada schreef:
Lieve schreef:Insh'Allah. Klopt, maar toch wel voor zijn schepselen? Mijn oma heeft gewerkt in Afrika, gezorgd voor doodzieke kinderen en arme mensen. Krijgen zij daar dan geen beloning voor?

Lieve, wat is de reden van jou bestaan? Als jij dat ontkent dan mag je zo veel goede dingen gedaan hebben maar dan ben je wel heel je leven ongehoorzaam geweest aan je Schepper. En dat maakt je al heel snel veel minder goed. Uiteraard kan ik hier geen oordeel over geven inshAllah kan iemand iets nuttigs posten met daleel waar je meer aan hebt.

Oké dat begrijp ik. Treurig.. Ik vraag me af hoe andere bekeerlingen hiermee omgaan, wetend dat je geliefden waarschijnlijk afstevenen op de hel.

Insh'Allah.

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!

door omaatje » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:04 pm

Allahoe Alem maar je mag enkel doe3a doen met vragen of Allah diegene wil leiden naar het rechte pad.
Doe3a zoals, moge Allah hem/haar doen genezen of demoeilijkheden doen vergemakkelijken etc etc kun je alleen doen voor je broeders en zusters in islam.

Moge Allah ta'ala je oma leiden op het rechte pad opdat zij ook beloont mag worden Amien.

:salaam:
Niet meer actief

xmiox
Senior lid
Senior lid

door xmiox » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:14 pm

Hoi lieve

Ik vind dit wel een moeilijk onderwerp mijn hele familie gelooft niet en mijn ouders/zusjes en enkele vriendinnen dus ook niet. Ik vind het dus ook geen fijn idee om daar echt over na te denken of zij naar de hel zouden gaan. Ik vraag Allah(swt) altijd om hun op het goede pad te leiden en inshAllah mag dit ook nog gebeuren. Kijk ik hou altijd een beetje hoop dat Allah(swt) de Vergevende de Barmhartige de Alziende, toch kijkt naar een hun goede daden die zij hebben verricht en inshAllah hun dan toch een plekje zou willen geven in het paradijs. Maar dit is mijn gedachte erover, anders word ik wel erg droevig als ik het niet zo zou bekijken. Heel veel sterkte lieve en mogen Allah (swt) jouw verdriet wat verzachte inshAllah.

wie gelooft in Allah (swt) en de laatste dag, laat hem goede dingen zeggen of laat hem anders zwijgen

RANDOM_AVATAR
Abu Hamza
Super Poster!
Super Poster!

door Abu Hamza » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:19 pm

Lieve schreef:
Shuhada schreef:

Oké dat begrijp ik. Treurig.. Ik vraag me af hoe andere bekeerlingen hiermee omgaan, wetend dat je geliefden waarschijnlijk afstevenen op de hel.

Insh'Allah.

ik vind het wel erg , maar Allah swt leid wie Hij wilt .
ik doe me best om hun te informeren en proberen te bekeren met Allah's hulp maar als dat niet lukt tsja ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden .

mja

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:23 pm

xmiox schreef:Hoi lieve

Ik vind dit wel een moeilijk onderwerp mijn hele familie gelooft niet en mijn ouders/zusjes en enkele vriendinnen dus ook niet. Ik vind het dus ook geen fijn idee om daar echt over na te denken of zij naar de hel zouden gaan. Ik vraag Allah(swt) altijd om hun op het goede pad te leiden en inshAllah mag dit ook nog gebeuren. Kijk ik hou altijd een beetje hoop dat Allah(swt) de Vergevende de Barmhartige de Alziende, toch kijkt naar een hun goede daden die zij hebben verricht en inshAllah hun dan toch een plekje zou willen geven in het paradijs. Maar dit is mijn gedachte erover, anders word ik wel erg droevig als ik het niet zo zou bekijken. Heel veel sterkte lieve en mogen Allah (swt) jouw verdriet wat verzachte inshAllah.

Ik vind het ook echt heel erg. Mijn zus vroeg mij, denk je dat we dan na onze dood gescheiden zijn? Ik ben al mijn hele leven met haar, zelfs voor de geboorte. Dat brak mijn hart in duizend stukken. Ik wist ook niet wat ik moest zeggen. Ik hoop dat ook, al mag dat misschien niet, maar dat is menselijk. Dank je wel voor je berichtje. Moge Allah soebhana wa ta'ala al onze geliefden leiden. Allahoema amien.

:flower:

[at] Umm; Amien op je dua. :flower:

Bani Adam
Super Poster!
Super Poster!

door Bani Adam » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:34 pm

Lieve schreef:Salaam alaikoem.

Mijn oma ligt slecht, kan ik dua voor haar doen of is er iets anders dat ik kan doen.. Nu of na haar overlijden?

En gaan goede mensen die niet Moslim zijn automatisch naar de hel?

Aleikom Assalaam, warahmatoe wabarakatoe,

Moge Allah jou blijven leiden naar het goede en jou oma leiden. In principe is de beste dua voor iemand die niet-moslim is te vragen aan Allah om diegene te leiden. Leiding is het mooiste wat iemand kan krijgen in deze wereld (en ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel).
Het bidden en vragen om genezing is niet toegestaan voor een niet-moslim en is voor een (pas bekeerde) moslim en moslims die vriendschappelijke banden onderhouden met niet-moslims een moeilijk onderwerp en gegeven. Zo deed de Profeet s.a.w. dit niet voor niet-moslims, zelfs niet voor diegene die hem nabij stonden. De Profeet s.a.w. wordt in de Quran er ook herhaaldelijk aan herrinnerd dat hij zich niet bedroefd hoefde te maken over hen die niet geloven.

5 de tafel 41
O gezant, laat je niet bedroefd maken door hen die in ongeloof wedijveren en die behoren bij hen die met hun monden zeggen: "Wij geloven", hoewel hun harten niet geloven.

3 'Imraans mensen 176
Laat je niet bedroefd maken door hen die wedijveren in ongeloof;

10 Joenoes 65
Laat wat zij zeggen jou niet bedroefd maken. De macht behoort God geheel toe. Hij is de horende, de wetende.

De Profeet s.a.w. werd constant herrinnerd aan het feit dat niet deze wereld telt maar het hiernamaals. De familiebanden tellen niet in het hiernamaals. Daarom moet er tot aan de dood gebeden worden om leiding en was dit iets wat de Profeet s.a.w. ook deed. Maar het blijft gewoon moeilijk want je wilt je oma, moeder, zus of iemand anders natuurlijk helpen en voor hen bidden. Het blijft gewoon moeilijk te verdragen dat diegene waar je van houdt niet in aanmerking zouden komen voor je gebeden. Daarom zegt Allah ook:

Allah zegt:
31, Loekmaan 17-20
En verdraag geduldig wat je treft, dat is een zaak van vastbeslotenheid.

Dat wil niet zeggen dat je niet alles kan doen om er voor je oma te zijn. In de Quran geeft Loekmaan (a.s.) een advies om hoe om te gaan met de niet-moslim. Hij zegt (in een overigens prachtige ouder naar kind advies)

31, Loekmaan 15 ..En ga in het tegenwoordige leven behoorlijk (lief/vriendelijk) met hen om.

Loekmaan (a.s.) noemt ook in deze zin het tegenwoordige leven. Wij moslims geloven namelijk in een tegenwoordige wereld met bloedbanden (familiebanden) en een hiernamaals (al agira) waar de familiebanden niet bestaan. Daar bestaan slechts de 'religieuze' of spirituele banden. Vanaf het moment dat iemand doodgaat vervallen de wereldse banden en zijn slechts de spirituele banden nog geldig. Daarom bad de Profeet s.a.w. ook nooit voor een niet-gelovige. Niet omdat hij dat niet wilde maar omdat hij begreep dat vanaf de dood de ziel terugkeert naar God en er geen familie of vriendschappelijke banden bestaan. Daarom bid je wel voor iemand die in God gelooft na de dood omdat alleen het Imaan hetgeen is wat is overgebleven.

De Profeet s.a.w. bezocht wel altijd de zieken. Dit was een veel terugkerende sunna (die helaas tegenwoordig te weinig wordt gepraktiseerd). Hij bezocht ook de niet-moslim wanneer die ziek was. Er zijn ook overleveringen bekend waar de Profeet s.a.w. een joodse jongen bezocht die ernstig ziek was en hem vroeg in hem als boodschapper van God te geloven voordat hij kwam te overlijden.

Het beste om te doen in zo een situatie is dus je oma veelvuldig te bezoeken, haar lief en vriendelijk te behandelen (door er gewoon veel te zijn, te verzorgen waar nodig, in haar bijzijn in Quran te lezen om jezelf kracht te geven en door met haar te praten over het hiernamaals). En, hoe moeilijk het ook is, je te realiseren dat Allah voorbeschikt en dat wij geduldig dienen te zijn in onze beproevingen. Deze wereld is slechts tijdelijk en iedere ziel zal de dood proeven. Elke ziel draagt zijn boek mee met goede en slechte daden. Zowel de moslim als niet moslim.

Ik weet dat het moeilijk is, ik heb immers makkelijk praten omdat ik geen niet-moslims als familie heb. Daarom is dit slechts een advies van mij. Ik wil zeker niet zeggen wat jij moet doen maar hoop geprobeerd te hebben aangegeven wat de Profeet s.a.w. deed en waarom. Nogmaals het mooiste wat je voor iemand kan vragen is leiding en die kan zelfs komen zonder dat jij er van weet.

Over je andere vraag kan ik maar één ding zeggen en dat is dat Allah diegene is die geeft en neemt en voor al zijn schepselen het beste besluit en wij daar geen uitspraak over kunnen doen. Maar weet dat Allah rechtvaardig is.

Sterkte,

Bani Adam

3 'Imraans mensen 129
Van God is wat er in de hemelen is en wat er op de aarde is. Hij vergeeft wie Hij wil en bestraft wie Hij wil. God is vergevend en barmhartig.

RANDOM_AVATAR
Yevgeny
PERMANENTE BAN!

door Yevgeny » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:45 pm

Lieve schreef:Oké dat begrijp ik. Treurig.. Ik vraag me af hoe andere bekeerlingen hiermee omgaan, wetend dat je geliefden waarschijnlijk afstevenen op de hel.
Insh'Allah.

Heel veel sterkte met je oma, ik hoor dat ze een goed mens is geweest en altijd erg haar best heeft gedaan voor anderen. Ik hoop dat ze ook een mooi leven voor zichzelf heeft gehad en dat ze niet veel pijn heeft.

(Ik snap niet waarom mensen het nodig vinden om te gaan zeiken over dankbaarheid, echt arrogant en ongepast.)

In ieder geval, ik heb zelf ook een enkeltje hel besteld, je begrijpt dat ik het vertik om met dit soort figuren in een paradijs te gaan zitten terwijl de mensen waar ik zielsveel van hou daar niet komen omdat ze niet dankbaar waren, dus ik zal je oma tegen die tijd hartelijk de groeten doen. De hel is niks als je in Almere-stad gewoond hebt zeg ik altijd maar.

Bani Adam
Super Poster!
Super Poster!

door Bani Adam » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 2:50 pm

Yevgeny schreef:(Ik snap niet waarom mensen het nodig vinden om te gaan ***** over dankbaarheid, echt arrogant en ongepast.)

In ieder geval, ik heb zelf ook een enkeltje hel besteld, je begrijpt dat ik het vertik om met dit soort figuren in een paradijs te gaan zitten terwijl de mensen waar ik zielsveel van hou daar niet komen omdat ze niet dankbaar waren, dus ik zal je oma tegen die tijd hartelijk de groeten doen. De hel is niks als je in Almere-stad gewoond hebt zeg ik altijd maar.

Sorry maar ondanks dat ik je grap over Almere wel ergens grappig vind, vind ik je opmerking over de groeten doen dan weer erg ongepast. Niemand weet wat zijn plaats in het hiernamaals zal zijn.

B A

RANDOM_AVATAR
Yevgeny
PERMANENTE BAN!

door Yevgeny » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 3:13 pm

Bani Adam schreef:
Yevgeny schreef:(Ik snap niet waarom mensen het nodig vinden om te gaan ***** over dankbaarheid, echt arrogant en ongepast.)

Sorry maar ondanks dat ik je grap over Almere wel ergens grappig vind, vind ik je opmerking over de groeten doen dan weer erg ongepast. Niemand weet wat zijn plaats in het hiernamaals zal zijn.

B A

Ja ja best smakeloos ja, maar als het aan mij lag ging haar grootmoeder gewoon naar het paradijs, ze klinkt als een prachtig mens waar wij nog wat van kunnen leren... maar ja.. ik ben (nog) niet de baas hier (mn cv was niet goed genoeg).

Over mijzelf mag ik toch wel zeggen dat ik naar de hel ga trouwens? Ik bedoel, ik reken er hartelijk op en zoniet dan wil ik nog wel een paar biertjes (gadver) wegtikken en het een en ander zondigen. Nogmaals, ik zit liever niet in het paradijs als ik weet dat er mensen naar de hel zijn gegaan waarvan ik vind dat ze het niet verdienden. Volgens jou heb ik daar niet over te oordelen, maar ik heb niet voor niks een besef van goed en kwaad gekregen denk ik dan. Als de baas het ermee oneens is stuurt hij me ook maar weg. We hebben een vrije wil gekregen en ik kies uit vrije wil om mijn eeuwige lijden te accepteren en hier te handelen naar mijn eigen goeddunken. Ik vind het schitterend dat mensen wel de toewijding kunnen hebben om zichzelf en hun geliefden en alles waar ze waarde aan hechten opzij te kunnen zetten voor een entreebewijs het paradijs in, maar dat is niet mijn ding. Ik vond euro disney kut dus je begrijpt mijn aversie tegen pretparken nu :duim:

Ik wou gewoon Lieve sterkte wensen op mijn eigen rare manier, voila. Als zij haar oma een goed mens vindt geloof ik haar. Ik vind mijn oma ook een prachtig mens en ze verdient niet minder. Als ze wel minder krijgt krijg je ruzie met mij :rechter:

RANDOM_AVATAR
Ismaïl
Super lid
Super lid

door Ismaïl » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 5:56 pm

Lieve schreef:
Shuhada schreef:Beste Lieve,

Insh'Allah. Klopt, maar toch wel voor zijn schepselen? Mijn oma heeft gewerkt in Afrika, gezorgd voor doodzieke kinderen en arme mensen. Krijgen zij daar dan geen beloning voor?

Zeg (O Mohammed): “Zullen wij jullie op de hoogte brengen van wie de grootste verliezers zijn door (hun) daden?” (Het zijn) degenen wiens daden vruchteloos waren in het wereldse leven. En zij dachten dat zij goed werk verrichtten. Zij zijn degenen die niet geloven in de Tekenen van hun Heer en in de ontmoeting met Hem. Hun daden zijn vruchteloos en Wij kennen hun (daden) op de Dag der Opstanding geen gewicht toe. (18:103-105)

Lieve schreef:Maar mag ik dus een dua doen voor haar? Bedankt voor je berichtje. :roos:

Je mag bidden dat Allah haar op het rechte pad leidt.

Moge Allah jouw oma leiden, amien.

RANDOM_AVATAR
Ismaïl
Super lid
Super lid

door Ismaïl » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 6:04 pm

Dit is helemaal niet ongepast. Lieve vraagt of een goed mens naar de hel gaat, en uiteraard is iemand die niet in Allah gelooft en Hem ongehoorzaam is geen goed mens. Een goed mens gaat namelijk niet naar de Hel.

En de rest van jouw berichtje was arrogant en ongepast.

RANDOM_AVATAR
LDH
Beginner
Beginner

door LDH » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 6:29 pm

De Heilige Koran:
2:62 Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen in Eén God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Als er ook dat staat, waarom dan net wat anders aanhalen in de commentaren..?

Ik wens jou, jouw familie en in het bijzonder jouw oma veel sterkte... we blijven allemaal in de eerste plaats mensen (...).

RANDOM_AVATAR
Ismaïl
Super lid
Super lid

door Ismaïl » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 6:45 pm

LDH schreef:De Heilige Koran:
2:62 Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen in Eén God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Als er ook dat staat, waarom dan net wat anders aanhalen in de commentaren..?

Ik wens jou, jouw familie en in het bijzonder jouw oma veel sterkte... we blijven allemaal in de eerste plaats mensen (...).

Dat komt omdat dit vers zeer dikwijls verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Na het vers dat jij hebt geplaatst openbaarde Allah dit vers:

En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn. (Koran 3:85)

Tafsir Ibn Kathir:

`Ali bin Abi Talhah narrated from Ibn `Abbas, about,

[إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَـرَى وَالصَّـبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ]

(Verily, those who believe and those who are Jews and Christians, and Sabians, whoever believes in Allah and the Last Day) that Allah revealed the following Ayah afterwards,

[وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلَـمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى الاٌّخِرَةِ مِنَ الْخَـسِرِينَ ]

(And whoever seeks religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers) (3:85).

This statement by Ibn `Abbas indicates that Allah does not accept any deed or work from anyone, unless it conforms to the Law of Muhammad that is, after Allah sent Muhammad . Before that, every person who followed the guidance of his own Prophet was on the correct path, following the correct guidance and was saved.

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=2189

RANDOM_AVATAR
Abu Hamza
Super Poster!
Super Poster!

door Abu Hamza » vr _3-_apr-_2009ah, 3-4-2009ad, 6:49 pm

Bani Adam schreef:

B A

B A van the A - team ??? (eek) haha sorry maar ik dacht daaraan :p

Volgende

Keer terug naar Vragen