fadjr bidden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Ismie-Maryem
Super Poster!
Super Poster!

Re: fadjr bidden

door Ismie-Maryem » za _7-_nov-_2009ah, 7-11-2009ad, 7:54 pm

Ayasha schreef:Mijn dagelijkse rijtje is toch iets anders, cinderella.

Ik kom op totaal 16 rakaht soenah ex witr.

fajr: 2 soenah +2 farz
dhur: 4 soenah +4 farz +2 soenah
asr: 4 farz +4 soenah
maghreb: 3 farz +2 soenah
isha: 4 soenah +4 farz +2 soenah (+3 witr)

na assr is geen soenah gebed!! je kan wel voor het assr gebed extra gebeden doen 2 of 4 rakaat..maar die zijn niet soennah moeakaddah, maar soennah ghair moeakaddah=niet dringend vrij gebed, en de andere soennah gebeden zijn soennah moeakadaah=dringend aanbevolen..hierin zit dus wel verschil, staat ook in het boekje gids voor het gebed(die je ook via deze site kan lezen) op blz 28 en blz 30
En btw de Hadieths hierover spreken zelf over de 12 soennah gebeden, en niet 16, ..na assr is er geen soennah gebed, maar wel ervoor dus dat je kan bidden en die gebeden zijn soennah ghair moeakaddah(dus niet dringend)..je kan dus zoveel bidden als je wilt..maar de soennah moeakaddah gebeden zijn dus totaal 12
Dit zijn dus de 12 soennah moeakaddah gebeden
dus het is 2 voor fadjr, 4 voor dhor en 2 na dhor, en 2 na maghreb, en 2 na isha...
Je kan meer bidden, maar dat is dan soennah ghair moeakaddah
Ik heb ook altijd geleerd en gehoord dat het 12 soennah moeakaddah gebeden zijn en dus niet 16...en de hadieths hierover spreken voorzich

De beste soennah gebeden zijn de twaalf rakat soennah:
he twelve regular Sunnahs, concerning the virtue of which it is narrated that the one who offers them regularly will have a house built for him in Paradise, have been explained in the answer to question no. 1048. They are: the two rak’ahs before Fajr, four rak'ahs before Zuhr and two rak'ahs after it, two rak'ahs after Maghrib and two rak'ahs after ‘Isha’.

Wat uitgebreider uitgelegd:
The answer to your question is a Hadith by the Prophet (May peace and blessings be upon him) in which he said:

"Allaah will build a house in Heaven for whoever is diligent in observing 12 Sunnah Rak'aat (as follows): 4 Rak'aat before and 2 after the Dhuhr (Midday) Prayer, 2 after the Maghrib (Sunset Prayer), 2 after the ‘Ishaa’ (Evening) Prayer and 2 before the Fajr (Dawn) Prayer." Hadith sahih narrated by at-Tirmidhi No. 379 and by others. Hadith No. 6183 in Sahih al-Jaami’.

‘Anbasah ibn Abi Sufyan quoted Umm Habibah as saying "Allaah’s Messenger (May peace and blessings be upon him) said:

"A house will be built in Heaven for one who prays 12 Rak'aat in a day and evening as follows: 4 Rak'aat before and 2 after the Dhuhr Prayer, 2 after the Maghrib Prayer, 2 after the ‘Ishaa’ Prayer and 2 before the Fajr Prayer." Narrated by at-Tirmizi under No. 380. He said: The Hadith narrated by ‘Anbasah quoting Umm Habibah in this chapter is a hassan and sahih hadith. It is under No. 6362 in Sahih al-Jaami’.

The ‘Asr (Late-Afternoon) Prayer has no routine Sunnah (basic recommended voluntary prayer). However, it is mustahab (preferable and recommended) that one prays 4 Rak'aat before the ‘Asr Prayer. The 4 Rak'ahs are of less reward and significance in importance of adhering to them compared to the "sunnan al-rawaatib" described above. The 4 Rak'ahs are the ones intended by the Prophet (May peace and blessings be upon him) in saying: "May Allaah have mercy on one who prays 4 raka’aat before the ‘Asr Prayer." Narrated by at-Tirmidhi no. 395 and he declared it a hassan and ghareeb Hadith. Al-Albany rated the Hadith as hassan in Sahih al-Jami’ No. 3493.
All the foregoing 4-Rak'ah voluntary prayers are to be prayed two at a time according to Imam ash-Shafi’i and Imam Ahmad.
Laatst bijgewerkt door Ismie-Maryem op za _7-_nov-_2009ah, 7-11-2009ad, 8:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
De Profeet Sallallahu 'alaihi wa sallam heeft gezegd:"Al wie een moslim zijn misstap vergeeft, Allah Subhanahu wa Ta'ala zal zijn misstap vergeven op de Dag van de Opstanding" (ahmad)

RANDOM_AVATAR
UmmMohammed
Super Poster!
Super Poster!

door UmmMohammed » di _10-_nov-_2009ah, 10-11-2009ad, 1:22 am

Ik heb er ook nog moeilijkheden mee om bij fajr op te staan :(
Als ik naar schoo moet, ben ik zowieso wakker, dan gaat het perfect.
Maar in de weekends en verlof, heb ik het moeilijker.. Ghair inchallah.

RANDOM_AVATAR
moslimjongen
Junior lid
Junior lid

door moslimjongen » do _10-_dec-_2009ah, 10-12-2009ad, 10:56 pm

salam

Ik heb binnenkort stage en ik moet denk vroeg opstaan ik kan dan geen salat fadjr bidden
hoe moet ik het doen
help AUB

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » do _10-_dec-_2009ah, 10-12-2009ad, 10:59 pm

moslimjongen schreef:salam

Ik heb binnenkort stage en ik moet denk vroeg opstaan ik kan dan geen salat fadjr bidden
hoe moet ik het doen
help AUB

Hoe laat heeft U stage??

RANDOM_AVATAR
Oem Omar
Super Poster!
Super Poster!

door Oem Omar » vr _11-_dec-_2009ah, 11-12-2009ad, 10:42 am

moslimjongen schreef:salam

hoe moet ik het doen
help AUB

Je kan altijd bidden en overal als het tijd is ga je gewoon bidden al is dat in de bus, trein werk.
Het gebed is het allerbelangrijkste laat dan zoiets als werk er niet tussen komen.

Mijn man begint om zes uur en de fajr is om kwart voor zeven, ze vinden het niet goed op zijn werk dat hij bidt, maar ondanks dat heeft hij nooit een gebed overgeslagen. Als je intentie goed is dan kun je alles bereiken met de hulp van Allah SWT

jaabir
Beginner
Beginner

Re:

door jaabir » wo _13-_jan-_2010ah, 13-1-2010ad, 11:21 am

Daliel schreef:Toen ik fadjr op tijd begon te bidden was het ook moeilijk maar ik merkte meteen dat het de beste gebed is die je maar kunt verrichten. Het is ontzettend goed voor je imaan en je voelt je krachtiger gedurende de hele dag.

De profeet saw zei: Als de mensen de waarde zouden weten van het fadjr gebed dan zouden zelfs kruipend het gaan verrichten.

Het is overigens verplicht. Moge Allah ons vergeven voor onze nalatigheid en iedereen tawfieq geven voor alle goede daden.

Asalaamo Alaikom,

hier ben ik hellemaal mee eens met Broeder Daliel,
Hij heeft het juist vertelt.

RANDOM_AVATAR
Ilyas
Senior lid
Senior lid

door Ilyas » za _16-_jan-_2010ah, 16-1-2010ad, 2:12 am

Salaam aleykom,

Mijn bidgedrag ga ik nu niet uiteenzetten, maar wat betreft overal bidden, heb ik zo mijn twijfels. Ik probeer het ook, nu ik tijdelijk veel op de baan zit, doe ik het zelfs daar. Maar ik moet je zeggen, als relatief nieuwe, nee zeg maar nieuwe moslim, die nog heel hard moet letten op zijn gebed, is afleiding op dat moment gewoon onontkomelijk. Dat is heel jammer, want ik bid heel graag.
Iemand die geroutineerd is, zéker in het Arabisch, kan dat misschien makkelijker van zich afzetten. Insha allah zal ik in de nabije toekomst Arabisch volgen en dat zal de zaken hopelijk insha Allah vergemakkelijken.

Wa salaam, Allah swt weet best.

Ilyas
"En wanneer de mens een moeilijkheid overkomt, bidt hij tot Ons (...)maar wanneer Wij zijn last van hem hebben verwijderd, gaat hij zijn gang, alsof hij Ons nooit vَoor de verwijdering van zijn moeilijkheid had aangeroepen."(...) - 10:12

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

Re:

door Amesrem » za _16-_jan-_2010ah, 16-1-2010ad, 2:43 am

Adeeva schreef:Hazeslaapjes? Nee, dat haat ik. Toen ik last had hele erge bloedarmoede, sliep ik na schooltijd ook even een paar uur, of een uurtje. Dan als ik wakker werd dan was ik zo suf en voelde me echt raar.. Dus liever niet.

Ik hou van hazeslaapjes. Meestal slaap ik snachts niet tot na alfadjr. en tussen dohr en asr weer een dutje. Voel me daarna kip lekker om toch maar in dierentaal te praten... hehe

Averroes
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re:

door Averroes » za _16-_jan-_2010ah, 16-1-2010ad, 2:55 am

Adeeva schreef:Hazeslaapjes? Nee, dat haat ik. Toen ik last had hele erge bloedarmoede, sliep ik na schooltijd ook even een paar uur, of een uurtje. Dan als ik wakker werd dan was ik zo suf en voelde me echt raar.. Dus liever niet.

Hoe kwam dat? Hoe heb je dat verholpen?
Afbeelding
Musharatah, Muraqabah, Muhasabah
Tempus Fugit, Memento Mori, Carpe Diem

RANDOM_AVATAR
Ilyas
Senior lid
Senior lid

door Ilyas » zo _7-_feb-_2010ah, 7-2-2010ad, 4:06 pm

Salaam aleykom,

Alhmadullilah, mijn bidgedrag verbetert met de dag. Ik heb van Allah swt een tip gekregen om de fadjr ook in het weekend naar behoren uit te voeren. Ik neem gewoon mijn water mee naar mijn kamer en zet de wekker. Weet je, niets zo zalig als dat ochtendgebed. Allah swt maakt het je echt niet moeilijk als je dat wilt.

Wa salaam,

Ilyas
"En wanneer de mens een moeilijkheid overkomt, bidt hij tot Ons (...)maar wanneer Wij zijn last van hem hebben verwijderd, gaat hij zijn gang, alsof hij Ons nooit vَoor de verwijdering van zijn moeilijkheid had aangeroepen."(...) - 10:12

Islamiia
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Islamiia » di _6-_apr-_2010ah, 6-4-2010ad, 10:10 pm

Soebhana'Allah.

Wanneer men vroeg op moet om naar stage/werk/school te gaan, staan we wel op..
Maar wanneer men voor Allaah swt moet opstaan is dat een hele moeite!!

RANDOM_AVATAR
dinelislam
Super Poster!
Super Poster!

door dinelislam » vr _9-_apr-_2010ah, 9-4-2010ad, 1:24 am

is het voor de mannen fard om in de moskee te bidden bij het fajr en isha gebed, isha doe ik atijd in de moskee, maar fajr gewoon thuis.
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
Abd Al-Kareem
Super Poster!
Super Poster!

door Abd Al-Kareem » vr _9-_apr-_2010ah, 9-4-2010ad, 9:43 am

dinelislam schreef:is het voor de mannen fard om in de moskee te bidden bij het fajr en isha gebed, isha doe ik atijd in de moskee, maar fajr gewoon thuis.

2 rakaat soennah verricht je thuis, 2 verplichte rakaat verricht je in de moskee (gezamelijk) alleen ik kan die hadith niet vinden dat de profeet saws het ook altijd zo deed. Misschien iemand anders insha'Allaah.

Aisha (ra) heeft overgeleverd dat de Profeet (salallahu aleyhi was sallam)zei:
“De twee rakaah’s voor Fajr zijn beter dan de wereld, en alles erin”{Vermeld in Moeslim}

Aisha (ra) heeft overgeleverd dat de Profeet (salallahu aleyhi was sallam) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fajr gebed.{Vermeld in Boechaarie en Moeslim}

De 2 rakat voor Fajr is de deugdelijkste Sunnah Muakkadah gebed;
Abu Hurayrah (ra) heeft overleverd dat de Profeet (salallahu aleyhi was sallam)zei ‘’Ook al zouden paarden jullie willen komen verjagen, laat die 2 rakaat niet na’’ (Abu Dawud, Musnad Ahmad)

RANDOM_AVATAR
Abd Al-Kareem
Super Poster!
Super Poster!

door Abd Al-Kareem » vr _9-_apr-_2010ah, 9-4-2010ad, 10:03 am

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XyBO5pvuO5U&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XyBO5pvuO5U&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Vorige

Keer terug naar Het Gebed